
Кивоти са чудотворним моштима Туманских светитеља - Светог ЗОСИМА и Преподобног ЈАКОВА, са благословом Преосвећене Господе Епископа ваљевског Милутина и Епископа браничевског Игнатија, БОРАВИЋЕ У УБСКОМ ХРАМУ ХРИСТА СПАСИТЕЉА 16. (субота) и 17. (недеља) септембра 2017. лета Господњег.
Света Архијерејска литургија служиће се у недељу 17. септембра 2017. године са почетком у 8 часова.
Позивамо верни народ да дође у Свети храм на поклоњење и целивање Светих целебних моштију ради благослова, на духовно и телесно здравље и заступништво Преподобних отаца Зосима и Јакова пред престолом Господа Исуса Христа.
Добро дошли!
Црквена општина Уб
ИСТОРИЈАТ МАНАСТИРА ТУМАН
МАНАСТИР КРОЗ ВЕКОВЕ
Како је изгледала црква и комплекс манастира Тумана при своме настанку није могуће утврдити. Зна се да је кроз читав средњи век и турско ропство манастир носио бреме страдања са својим народом, бивао је пљачкан, рушен и паљен, али је као и народ увек обнављан јер је његов духовни значај у том раздобљу био несагледиво велики. Са једне стране подсећао је страдалне на славну прошлост народа, Цркве и државе, а са друге, важније и јаче, опредељивао је народ за обећано Царство Божије и сведочио благоверним хришћанима о њему, бивајући тако неразрушив бастион вере.
Манастир се у турским пописима први пут помиње 1572–1573. године, а потом у време султана Мурата III (XVI век) у контексту дажбина које је имао према турском султану, уз шта се наводи и да су тада у манастиру живела два монаха.
У Туману су се пред Прву велику сеобу Срба (1690. Година) у жељу да подунавске Србе подигну на устанак против Турака, састали патријарх Арсеније III Чарнојевић и гроф Ђорђе Бранковић.
Чим су се указале могућности народ је спаљени манастир обновио великим залагањем оберкнеза Павла Богдановића у доба кнеза Милоша, када су обновљени и околни манастири Нимник, Рукумија и Заова.
Обилазећи по налогу кнеза Милоша Србију, крајеве, места, манастире и знаменитости, Јоаким Вујић бележи да је туманска обновљена црква мала размером, уређена по хришћанском богослужбеном поретку и да је делом живописана.
Црква из Mилошевог времена постојала је у манастиру све до 1910. године, када је минирана и због великих напрснућа по наредби власти до темеља срушена. Током наредних четрнаест година манастир Туман био је без цркве јер су обнову порушене спречавале многе околности, а међу њима посебно светски рат, који се тих година водио и у коме је Србија активно учествовала. Садашња црква подигнута је и освећена 1924. године
О настанку и имену манастира Тумана нема сигурних сведочанстава, сва се она јављају доста касно (XIX век) и чине у основи записано и од заборава отргнуто усмено предање.
Ако се ослонимо на народно сећање које је до дана данашњег живо у широј околини манастира, Туман је настао као задужбина косовског јунака Милоша Обилића, за кога се сматра да је живео и владао делом данашњег Браничева.
Пред Косовски бој манастир још није био довршен па је Свети кнез Лазар позвао свога властелина да прекине зидање светиње речима „Ту мани“ од чега је изведено име манастира.
Нешто шире од овога нам говори предање да је Милош Обилић ловио по густим шумама у околини манастира, те да је у лову нехотице ранио пустињака Светог Зосима. Носећи подвижника ка свом двору ради покушаја да му спасе живот и извида рану, на месту где је сада манастир светац је молио да га спусте и узвикнуо Милошу: „Ту мани и пусти ме да умрем“ – што је као и у претходној варијанти предања послужило као основа за име манастира.
У монографији манастира Витовнице протојереј др Радомир Милошевић наводи могућност да се манастир Туман може довести у везу са Јерменима трговцима, с обзиром на то да манастир истог имена до данас постоји у њиховој земљи.
Оно што је неоспорно јесте да је настанак манастира Тумана у нераскидивој вези са Преподобним Зосимом Синаитом, те да је на месту његовог подвига или око његовог гроба непосредно по упокојењу формирана света обитељ. На ту могућност указује Божидар Ковачевић у раду „Венци кнезу Лазару и Раваници“, који наводи могућност да је име манастира Тумана изведено из грчке речи „тимвос“ (лат. tumulus), што означава гроб, односно гробну хумку.
Како год било, име манастира надживело је векове и остало очувано до данас као и спомен Светог подвижника Зосима, коме већ вековима хитају невољници са многих страна тражећи лека и духовне утехе.
ТУМАНСКИ ЖИТЕЉИ
Сем спомена Преподобног Зосима Синаита није познато како се монашки живот у манастиру Туману одвијао током средњег века. Први податак везан за то је помен двојице житеља у турском попису из XVI века. Након тога, тек 1735. године помиње се тумански намесник Исаија као представник монаштва, присутан на црквено-народном сабору у Карловцима. Из ова два историјска помена може се наслутити да је манастир Туман током турске владавине био мали манастир настањен са једним или неколико монаха, иако нападан и рушен, вероватно увек жив и појући.
Кроз читав XIX век манастир је био активан, што се наставило и у XX веку, чак и у време када је остао без цркве.
Ново рухо манастир добија доласком руско-српског братства из манастира Миљкова 1936. године. Тада се активно обнавља пре свега у духовно-богослужбеном смислу, а уз то јача и економски, те се подиже нови велики конак и пратећи објекти неопходни за неометан живот и рад монашког братства. Руски монаси доносе са собом чудотворну икону Курске Мајке Божије, која је до данас велика и поштована светиња манастира Тумана.
У том периоду обретене су и мошти Преподобног Зосима (1936. године) што је умногоме освежило и проширило у народу увек жив спомен светитеља. Напредак манастира у овом периоду био је видан и трајао је све до почетка Другог светског рата, када велики део братства, посебно Руса, због смутњи и несигурности одлази у безбедније крајеве. Манастир је у тешком стању и са малобројним житељима сачекао ослобођење. Нове власти и обичаји нису били наклоњени цркви, те је послератне дане туманско братство са муком носило. Међутим, и у том периоду манастир активно живи и дела, обнављају се конаци и економске зграде, као и древна испосница Преподобног Зосима.
Како је стање са житељима у већини браничевских манастира било углавном оскудно, многи од њих су поверени монахињама на старање. Тако је на предлог Епископа браничевског Хризостома манастир Туман 1966. године преименован у женски општежитељни манастир.
Свој највећи процват манастир доживљава на крају XX века при управи мудре и предузимљиве игуманије Матроне, за чије време је читава обитељ у сваком смислу напредовала, а велика пажња усмерена је на обнову унутрашњости цркве, која је у потпуности преуређена и потпуно живописана. Одлуком Епископа пожаревачко-браничевског Г. др Игнатија 2014. године Туману је враћен историјски статус мушког општежитељног манастира. Данас је Туман најбројнији мушки манастир у епархији браничевској.
СВЕТИ ЗОСИМ ТУМАНСКИ
О животу и подвизима Преподобног Зосима Синаита нема сачуваних историјских података, осим народних предања о његовој недужној смрти, која су забележена тек у XIX веку.
Припада групи монаха исихаста, познатих под именом Синаити, који су у време кнеза Лазара, населили Србију.
Ако узмемо као тачну претпоставку да је Преподобни Зосим био ученик Григорија Горњачког, онда из тога можемо закључити да је у Србију вероватно дошао са својим учитељем у Горњачку клисуру, одакле је временом, желећи усамљенији и скровитији живот, прешао у Подунавље, настанивши се у неприступачним туманским шумама, које до данас постоје.
За место свога тиховања одабрао је пећину испосницу у којој је уредио простор за живот и богослужење. Подвизавајући се ревносно и истрајно, није остао непознат народу, који је са љубављу запамтио име и место његовог подвига.
У народу браничевског краја вековима живи предање да се Преподобни Зосим Синаит упокојио када га је нехотице ранио Милош Обилић, који је имао двор у непосредној близини манастира Туман и који је у његовој околини обично ловио. Сви путописци који су се нашли у Туману током XIX века са мање и више детаља описали су споменуто предање.
Први који је оставио сведочење о Преподобном Зосиму Синаиту био је Јоаким Вујић, који је манастир Туман посетио 1826. године. У кратком опису манастирске цркве бележи да је у њој гроб светитеља Зосима Синаита, који је на том месту као пустињак живео и умро. Име манастира Тумана не доводи у везу са нехотичним рањавањем и смрћу Зосимовом, већ са кнежевим позивом Милошу да прекине зидање манастира („ту мани“) ради надолазеће турске војске ка Косову.
Најдаље у опису рањавања и смрти испосника Зосиме отишао је Тодор Влајић, који каже да је једном приликом купајући се у својој бањи Милош зачуо шуштање из оближње шуме. Помисливши да се ради о некој дивљој животињи, испалио је из лука стрелу у правцу одакле се шум чуо. Када је пошао да види шта је устрелио, зачудио се када је затекао неколико капи крви, по којој је познао да је нешто само ранио. Пошавши по трагу, немало се зачудио и ожалостио када је угледао мртвог пустињака Зосима, који се подвизавао у пећини Каменици, четврт сата хода ка планини од манастира Тумана. Свој живот проводио је испоснички и пустињачки, дошавши на то место из Синајскога манастира, због чега је међу народом у Србији био чувен и уважаван. Да би исказао своје покајање, Милош подигне гробницу Преподобном Зосиму, над којом, претходно раскрчивши шуму, поче да гради цркву. Зидајући цркву у намери да је преда на употребу монасима, Милош изненадно прими писмо од кнеза Лазара у коме му је поручено: „Ту мани задужбину, но ома дођи у Крушевац, да се што пре посоветујемо, оћемо ли на Косово против непријатеља ићи чинити задужбину, бранећи царство и отечество од пропасти.“ Следујући верно налогу кнеза Лазара, стигавши до крова, не доврши своју задужбину.
Узевши у обзир да је Тодор Влајић две године боравио као учитељ у Туману, разумљиво је да је за то време могао сасвим добро упознати историју манастира и предање народа о његовом настанку.
Обишавши 1852. године манастир Туман, др Аћим Медовић, у Гласнику Српског словесног друштва записао је да је Милош Обилић из места Реке (данашње село Двориште) у близини Голупца владао околином и у близини свога двора на Снеготинском потоку направио себи бању, те да је чудним случајем смртно ранио испосника оца Зосима и да је у спомен невино пострадалог монаха подигао манастир Туман. Медовић је видео и зарушену келију у којој је Зосим обављао богослужење.
Нашавши се 1867. године у манастиру Туман, Јосиф Веселић бележи према народном казивању запажање готово идентично Влајићевом, с тим да га шири детаљем да је Милош Обилић затекао смртно рањеног пустињака Зосима и понео га да би му указао помоћ. Када су стигли до данашње манастирске цркве старац потпуно изнемогавши рече Милошу: „Ту мани ме“ и упокоји се. У наставку даје поновљен Влајићев опис, с тим што наводи да је име манастира настало и од светитељевих и каснијих кнежевих речи „Ту мани“.
У своме чувеном раду Кнежевина Србија, Милан Ђ. Милићевић се укратко дотакао описа „Милошеве бање“ констатујући да је Милош ту нехотице устрелио пустињака Зосима и да би се покајао подигао је манастир Туман.
Историјат манастира у Браничеву, у Гласнику из 1867. године, препричава укратко, без навода извора, Влајићево излагање о томе да је Милош ловећи нехотице ранио пустињака Зосима Синајца, па је ради благослова на том месту сазидао цркву, коју тек што је довршио доби кнежев позив за бој. Од речи позива „Ту мани“, остало је име манастиру.
Архимандрит Иларион Руварац у опису кучајских манастира у Старинару из 1889. године наводи Преподобног Зосима међу осталим Синаитима, уз понављање претходних извора о њему (Гласник из 1852. и 1867. године и Милићевићев рад).
Феликс Каниц се приликом посете манастиру Туману дотакао већ споменутих података о Преподобном Зосиму, бележећи да је у време косовске битке старац живео у скровитој ћелији и да је побожног испосника залуталом стрелом ранио Милош Обилић. На месту где је старац пао Милош сагради богомољу, за време градње чувши натприродни глас „Ту мани“. И заиста потом добија позив од кнеза да се лати оружја и крене у бој. Ове податке Каницу је саопштио намесник манастира Тумана Сава Михаиловић.
У записаним народним предањима о Преподобном Зосиму може се недвосмислено закључити да је светитељево име живо и позитивно запамћено у народу, те да је спомен о његовој несрећној смрти чврсто укорењен и преношен с колена на колено, са мање или више детаља, што углавном зависи од уложеног времена и знатижеље онога који је записивао, мада и од упућености саговорника на које се наилазило.
Вековима је гроб, касније мошти преподобног Зосима, у великом поштовању народа. О томе су и записана сведочанства.
МОШТИ СВЕТОГ ЗОСИМА
Тодор Влајић, учитељ тумански, записао је да народ и дан-данас долази са великим усрђем сваке недеље и празника на поклоњење гробу Зосимовом и на молитву. Кренувши у манастир говоре: „Ајдемо светом Зосиму у Туман“. Све време богослужења народ наизменично пред гробницом Зосимовом клечи и на њу се наслања. Јасан доказ великог народног поштовања и љубави према преподобноме чини према Влајићу и то што свештеник сваки пут на отпусту спомиње „и преподобнога Зосима Синаита“. Сведочећи све наведено, тврди да народ Пожаревачког и Крајинског округа, поштује и слави Преподобнога Зосима. Као доказ истинитости ове тврдње додаје на крају описа да је и сам очевидац свега, будући да је две године био учитељ при манастиру Туману.
Готово надовезујући се на Влајића, Јосиф Веселић запажа: „У осталом све је у своме поретку и у цркви види се гроб, за који се вели да је светог Зосима и на овај гроб и дан данас народ са великим усрдијем долази сваке недеље и празника, на поклоњење и молитву, а особито разни болесници, који милошћу Божијом и по вјери, гробу се наслањајући, исцеленије добивају и здрави постају. По овој ствари било једно или друго, то је извјесно, да се Зосим као светитељ почитује и признаје, не само од околнога народа, него свуда гди се је за његово име чути и дознати могло.“
И Феликс Каниц је оставио сведочанство: „У зидној ниши, десно од главног улаза, почивају у једној тумби посмртни остаци испосника Созима, који проглашен за чудотворца, привлачи на дан црквеног сабора о Великој Госпојини, многе вернике и манастиру обезбеђује обилате дарове и прилоге.“
Из Веселићевог и Каницовог сведочења дâ се јасно закључити да је током XIX века свештени спомен Преподобног Зосима био веома јак и развијен, те да је народ и издалека долазио, молио се на гробу и добијао исцељење. Једно је сигурно, ма како завршио свој земаљски живот, у миру се упокојивши или од стреле страдајући, Преподобни Зосим је од Бога прослављен даром чудотворства и као такав вековима је, све до данас, остао велики заступник народа православног, који му свакодневно са љубављу притиче.
И током XX и XXI века многи истраживачи бавили су се светим Синаитима и њиховом значају у средњовековној Србији и Српској Православној Цркви. У својим радовима незаобилазно су споменули и Преподобног Зосима, углавном се позивајући на раније објављене резултате истраживања. Најважнија остварења ћемо овом приликом приказати, ради сабирања свих значајних објављених сведочанстава и података о овоме преподобном оцу.
Описујући српске средњовековне манастире, Василије Марковић само спомиње Туман, као манастир који је подигао Милош Обилић, ради покајања за грех нехотичног убиства пустињака Зосима.
Као рођени Браничевац и плодан писац и теолог свога времена, јеромонах Хризостом (Војиновић), каснији Епископ браничевски, прикупио је и описао житија светих Синаита, са нагласком на онима који су се подвизавали на територији Браничевске епархије. О Преподобном Зосиму написао је следеће: „Име преподобног Зосима Синајита сачувало се у народу око манастира Тумана и о њему има и предања. Прича се да је светитеља једном случајно ранио Милош Обилић, чији су двори били на месту где је данас село Двориште (неколико километара удаљено од манастира Тумана). Обилић је, прича се, мислио да је пред њим замакла у шуму кошута и пустио стрелу за њом. Кад се приближио, видео је да је ранио пустињака испосника светог Зосима. Понео га је двору, но кад га је донео до места где је сада манастир, светитељ је замолио да га ту остави (‘Ту мани’ – отуда кажу и прави повод за име Туман). На том је месту светитељ и издахнуо. Ту је и сахрањен и Милош је над гробом почео касније да зида манастир, но позван је на Косово. Кнез му је Лазар, кажу, писао: ‘Ту мани па хајде на бој на Косово’. Опет се поновиле речи, од којих је сковано име манастира. Не тако давно манастир је обновљен из темеља и тада су пронађене мошти овог светитеља баш под оном плочом на којој се народ молио као над гробом светог Зосима.“
Неуморни истраживач светитељâ у српском народу, др Леонтије Павловић, спорадично се дотакао Преподобног Зосима, наводећи само да га је ранио Милош Обилић. Молио је на самрти војводу да га пусти да умре речима: „Ту мани“. У спомен тог догађаја Милош је подигао манастир Туман, у коме се налазе Зосимове мошти. Његов спомен Павловић групише међу датиране локалне култове.
Заслужни прегалац на сакупљању података и издавању монографија о браничевским манастирима, протојереј Душан Митошевић, издао је монографију и о манастиру Туману у којој је изнео све до његовог времена познате податке како о туманској светињи, тако и о Светом Зосиму. Неуморно трагајући по старим архивама, отргао је од заборава многе чињенице везане за манастир Туман и његовог светог подвижника.
Велики допринос на пољу проучавања житија, деловања и значаја светих Синаита у српској средњовековној Цркви и држави дао је и јеромонах др Амфилохије (Радовић), данашњи Митрополит црногорско-приморски. У свом раду о Преподобном Зосиму цитирао је раније истраживаче.
Бавећи се студиозно манастирима и црквама обновљене Пећке Патријаршије, Олга Зиројевић такође спомиње предање о подизању манастира и рањавању Преподобног Зосима од стране Милоша Обилића.
Јеромонах Хризостом Столић по први пут је датовао спомен преподобнога на 21/8. августа, као дана када су обретене његове свете мошти. Као темељном истраживачу, блаженопочившем Епископу Хризостому Жичком нису промакле две чињенице: прва о обретењу моштију преподобног и друга о његовом уношењу у диптих светих 1962. године.
Професор Слободан Милеуснић је по први пут у српској историји систематизовао и објавио житија канонизованих српских светитеља. У поглављу о Синаитима споменуо је и Преподобног Зосиму, наводећи старије истраживаче.
У Шематизму Браничевске епархије, објављеном 2003. године, у коме су детаљно описани сви светитељи Епархије браничевске, посебна пажња посвећена је манастиру Туману и Преподобном Зосиму, давши му на тај начин заслужно место и поштовање које овај велики светитељ и заслужује.
На основу старије грађе и сопственог истраживања на терену, Предраг Мирковић је објавио 2005. године рад под именом Светиње Браничева. Међу осталим манастирима видну пажњу је посветио настанку и историји Тумана, као и његовом светитељу. У свему следећи и анализирајући већ постојеће изворе, изражава скепсу у вези народног предања о Зосимовој смрти.
У монографији Српски Светачник, у којој су по први пут обрађени сви српски светитељи и административно прослављени и месно поштовани, описана је и кратка повест о Преподобном Зосиму, која се ослања на раније објављене податке.
У читавом опису Каниц, вероватно погрешно разумевши, уместо имена Зосим наводи Созим.
ПРОСЛАВЉАЊЕ (КАНОНИЗАЦИЈА) СВЕТОГ ЗОСИМА СИНАИТА
Велико народно поштовање светих Синаита кроз векове никада и ничим није било уздрмано. Иако без много историјског, они су иза себе оставили јасно духовно сведочанство, потврђено љубављу вернога народа ка светињама у којима почивају и чудесима везаним за њихове гробове и мошти.
Након Другог светског рата, када се животна и делатна ситуација Цркве колико-толико нормализовала, оформљена је 1958. године при Светом Архијерејском Сабору СПЦ Комисија за израду именика српских светитеља или икоса који би се додао служби српским светитељима.
Ова одлука практично је спроведена тек 1992. године, од које па на даље име Преподобног Зосима бива уписано у календар СПЦ, под даном обретења његових светих моштију 21/8. августа.
У светој обитељи туманској то је велики празник који се торжествено прославља. Светоме подвижнику тога дана притиче многобројни народ молећи га за заступништво пред Богом и благодатну помоћ у невољама. Његовим светим молитвама Господе Исусе Христе, Сине Божији помилуј и нас.
ЖИТИЈЕ ПРЕПОДОБНОГ Јакова Туманског
Радоје Арсовић (Свети Препотобни Јаков Нови Тумански) рођен је 1894. године у селу Кушићи надомак Ивањице. После основног образовања, жељан науке и сазнања отиснуо се из домовине у Француску, где је успешно завршио студије и стекао два доктората: први из области философије на Сорбони у Паризу, а други из области права у Момпељео. Радио је као службеник у дипломатији и као амбасадор краљевине Југославије у Француској.
Одмарајући 30-их година XX века у Врњачкој Бањи, нашао се приликом одржавања сабора богомољачких братстава Србије. Задивио се проповедима Св. Владике Николаја и свештенства, а посебно беседом једног простог Српског сељака. Дотакавши га том приликом благодат Божија, напустио је службу и световни живот и дошао је код Св. владике Николаја са молбом да буде искушеник. Кажу да је тада владика Николај пред окупљенима заповедио Радоју да уклони са стазе псећи измет. Двоструки доктор наука, без гордости и сујете, у смирењу и послушности одмах учини како му владика заповеди. Посрамише се од стида многи монаси а задивљен владика Николај прихвати брата Радоја, будућег Светог Преподобног Јакова Новог Туманског.
Као искушеник прошао је сва монашка послушања. Није му падало тешко да риба тоалете, чисти кромпир и слично. Строго се подвизавао, слабо се и оскудно хранио, неретко отпацима од трпезе. Имао је само два пара изношених мантија. Никада није лезао у постељу, већ се молитвено одмарао. Одликовао се необичним даром ћутљивости.
Пре другог светског рата, био је уредник Хришћанског мисионара, а пред сам рат и у току њега, био је ватрени проповедник вере, украшен равноапостолном ревношћу. Стекавши многе духовне дарове, био је и прозорљив. Предвидео је оба бомбардовања Београда, бомбардовање манастира Жиче и друго.
У току рата живео је у манастиру Љубостињи, где је упамћен као велики подвижник. Мучен од комуниста, исповеднички се упокојио, након жестоког батинања у селу Раброву, у фебруару 1946. године. По сопственом завештању сахрањен је у манастиру Туману. Од тада па до дана када су му свете нетрулежне мошти откривене 21. октобра 2014. године, његов гроб био је стециште богомољаца, свештеника, монаштва и владика.
Свети Архијерејски сабор Српске православне цркве на редовном заседању маја 2017. године одлучио је да монаха жичког Јакова уврсти у диптих светих под називом Преподобни Јаков Нови Тумански и одредио да се празнује 8. августа по старом, односно 21. по новом календару, истога дана као и празник Светог Зосима Туманског.
Народ из многих крајева свакодневно му притиче, молећи новога светитеља, Преподобног оца Јакова за заступништво пред Господом, помоћ и исцељење.
ЧУДА
1. Протојереј-ставрофор Душан Б. Николић, дугогодишњи парох заовски, касније духовник при манастиру Туману, потврдио је да су људи у великом броју и са свих страна долазили у манастир тражећи да им се читају молитве код кивота Зосимовог. Светитељ је многима помагао, особито бездетним паровима, умоболнима и унесрећенима. Са посебном пажњом прота Душан је посведочио о случају када је једна жена након молитве у манастиру Туману, после извесног времена поново дошла и манастиру даровала ниску дуката, тврдећи да је њену кућу Свети Зосим избавио од проклетства
2. Архимандрит Лазар Ранковић, сабрат манастира Витовнице, такође потврђује да су многи долазили на молитве у време његовог боравка у Туману, те да је посебно запамтио случај једнога умоболнога човека, који се након молитава код свечевог кивота исцелио.
3. Игуманија Митродора (Миљковић) и монахиња Нимфодора (Миљковић), из манастира Радошина, посведочиле су једно дивно чудо преподобнога. Наиме, у манастир Туман је након бомбардовања Србије 1999. године дошао млад официр и изнео им следећи потресни догађај: У ноћи у којој је бомбардован торањ на Авали он се са групом војника, по задатку налазио близу тог места. Изненадно, и готово ниоткуда, пред њим се појавио седи старац, чудно одевен и упозорио га на опасност која је претила. Збуњени официр је заблагодарио старцу, питајући га ко је и одакле је. Старац му је рекао да је он Зосим из Тумана и да за њега пита када дође у Голубац, јер га тамо сви знају. Благодатном помоћу старчевом млади човек је остао жив и након завршетка бомбардовања пошао трагом свога доброчинитеља. Распитавши се за манастир Туман, упутио се тамо. Када је стигао у град питао је за Зосима Туманског, мислећи да се ради о живом монаху. Сви су рекли да знају ко је Зосим и да је он у манастиру Туману. Када је дошао у манастир затражио је Зосима и сестре су га одвеле код кивота са моштима преподобног и показале му његову икону. Млади официр, видно уплашен и потресен, дуго је плакао над кивотом, благодарећи светитељу на избављењу.
4.Протојереј Миодраг (Миљковић), парох средњевски, посведочио је да је једно дете из његове парохије, које је иначе јако слабо видело, прогледало након молитве код кивота светитеља и умивања његовом светом водом код испоснице.
5.У селу Забрега код Малог Црнића народ је уверен да су дугогодишње трагедије младих људи, који су гинули под чудним околностима у саобраћају, прекинуте када су у сеоску цркву приликом освештања уграђене мошти Преподобног Зосима. Иначе, по тврђењу једне од мештанки, непознат глас у сну рекао јој је да ће трагедије престати када у сеоску цркву буду донете мошти светитеља.
6. Поред молитава код светитељевог кивота, народ обавезно посећује и његову испосницу, умивајући се и пијући воду са Зосимовог извора, коју сматрају чудотворном.
7 .Љубиша Јовановић из Тополовника оболео је 2012. Године од тумора. Читане су му молитве код кивота Светог Зосима и операција и терапије су прошле без икаквих тешкоћа и он је благодарећи Богу и Његовом угоднику Преподобном Зосиму исцељен. Тек што су завршене терапије имао је удес, приликом кога је задобио тешке повреде карлице и кука и претила му је одузетост ногу. Молитвено се обратио Преподобном Зосиму и поново је чудесно исцељен.
8. Стевић Душица из Вуковића сведочи да је њена унука Слађанка проговорила након читања молитава код моштију Преподобног Зосима. Када је молитва завшена и када су се поздравили са свештеником, девојчица је изговорила своје прве речи: „С Богом оче“
9.Стокић Томислав из Доње Крушевице излечио се од тешке психичке болести, чудесним заступништвом Преподобног Зосима, педесетих година XX века.
10. О свом чудесном исцељењу код кивота Преподобног Зосима, посведочила је и схи-игуманија Серафима (Милорадовић), некадашња настојатељица манастира Тумана. У знак благодарности светитељу, мати Серафима је ступила у манастирску обитељ у Туману.
11. Ненад Бранковић из Мустапића је на Бадњи дан 2015 године. пао у своме дворишту и повредио руку. У болници у Пожаревцу лекари су дијагностиковали напрснуће подлактице. Од тада је имао интезивне болове. Након десетак дана дошао је на литургију у манастир Туман. Током литургије пришао је моштима св. Јакова, поклонио се и у себи помолио преподобноме да му исцели руку. Када је стигао кући, болови су престали и нису се више враћали и рука му је била исцељена. Ненад је ово посведочио 27. 08. 2015. у манастиру Туману, завршивши речима: „ Ја поуздано знам да је Јаков светац јер ми је он исцелио руку“
12. Живадин Антић из Затоња био је у манастиру Туману на Светој Литургији и на поклоњењу моштима Преподобних отаца Зосима и Јакова Туманских пред Часни пост 2015. године. У току тримирија наступили су му велики болови и неиздржив притисак у глави. У тренутклу несносних болова имао је виђење преподобних туманских отаца који су му отворили лобању и из ње извукли нешто и болови су потпуно и неповратно исчезли.
13. Милан Марковић из Кисиљева имао је тежак бронхитис током Часнога поста 2015. године. Молио се Преподобним оцима туманским Зосиму и Јакову чију је икону имао у кући и добио је исцељење. Када је оздравио дошао је у манастир Тумане да заблагодари светитељима.
14. У време бомбардовања 1999. године С. Љ. из Раденке (код Кучева) тешко се разболела, без икакве лекарске наде за оздрављење. Готово на самрти извели су је из болнице и довезли у манастир Туман, где су је зет и унук унели у цркву. Након прочитаних молитава код кивота Преподобног Зосима Љ. је сама отишла до кола и до данас је жива и здрава. Ово чудо посведочио је Љ. зет 25.01.2015. године у манастиру Туману
15. А. из Доње Крушевице, као дечак тренирао је џудо. Приликом једног од тренинга задобио је тешку повреду пете. Неколико година лечио је ногу без успеха. Дошао је у манастир Тумане где су му читане молитве, за време којих је болесну ногу прислонио на кивот Преподобног Зосима. Након молитве осетио да се интензитет бола смањио у значајној мери. Убрзо су му све тегобе неповратно ишчезле. Записано 1. марта 2015. године.
16. Ивковић Велимир из Браничева оболео је од запалења бубрега пред Први светски рат. Како му се болест погоршавала рођаци су га довели у манастир Тумане, где су му свештеномонаси читали молитве код гробнице Преподобног Зосима. По изласку из цркве осетио се потпуно исцељеним. Ово чудо посведочила је Радмила Ивковић из Браничева, унука покојног Велимира. 01. марта 2015.
17. У време рата на Косову (мисли се на нато бомбардовање 1999. године) извесном официру који је требао да поће у прве борбене редове јавио се Преподобни Зосим руком му указујући и говорећи „Ти не иди и дођи код мене у Голубац“. Видно изненађен неочекиваном појавом официр је упитао свеца „Ко сте ви и како ћу Вас наћи“? светац му је одговорио „ Када будеш сишао са аутобуса у Голупцу срешћеш баку са влашком торбом и она ће ти показати где сам ја“. Када је по завршетку рата дошао са супругом у Голубац заиста је срео баку која му је од стране Светитеља била описана и она му је показала аутобус и објаснила како да сиђе код манастира Тумана. Када су стигли у манастир он је почившој туманској игуманији Серафими (Петровић) објаснио ради чега је дошао. Мудра игуманија упитала га је да ли може да препозна свеца који му се јавио. Када су ушли у цркву и дошли до иконостаса он јој је показао на фреску Преподобног Зосима, испод које су се налазиле његове мошти. Игуманија је много пута верном народу препричавала овај чудесни догађај. Забележено према сведочењу Андрејић Живослава из Царевца, сина почившег туманског духовника јеромонаха Данила 19. априла 2015. године.
18. Војкић Мишел и Верица седан година нису имали деце. Дошли су у манастир Тумане и усрдно се молили код моштију Преподобног Зосима, ради порода. Господ их је услишио ради заступништва Преподобног Зосима и добили су близанце Саманту и Стефана. Ово чудо светога догодило се 2008. године. Посведочила Пајкић Грозда из Дољашнице у манастиру Туману 30. априла 2015. године.
19. Лукић Драган из Кучева посведочио је чудесну причу старца из Села Шевице, коме је услед дуго година несретања заборавио име. Наиме, старац му је пре неколико деценија испричао приликом сусрета у манастиру Туиману да је са својим родитељима пре Другог светског рата пешке путоивао из Шевице за Голубац. Како је било зимско време навратили су у манаститр да се окрепе. Монаси су их послужили чајем и они су били сведоци тога да је у манастир код Светог Зосима доведен бесомучан човек који је викао и отимао се када су га приводили ка кивоту светитељевом, да су много њих морали да га држе. Након читања молитава човек се умирио и здрав отишао са својом пратњњом, благодарећи Богу и Светом Зосиму на помоћи. Забележено у манастиру Туману 30. април 2015. године
20. Св. Зосим и Јаков мире завађене
На дан освећења испоснице Св. Зосима и канонизације св. Јакова, младић Марко М. из Београда молио се туманским чудотворцима, да му помогну да превазиђе озбиљан сукоб са једним човеком, који му је изазивао велике непријатности.
По повратку из манастира, те вечери 28. Маја срео је неочекивано тог човека и сасвим су се срдачно поздравили и измирили. Слава и хвала туманским чудотворцима.
21. Још једно чудо Св. Зосима од 28. Маја 2017.
Помаже Бог! Био сам у недељу у вашој светињи и мало је рећи да су утисци само позитивни. Ћерка ми је прошле год тешко настрадала као пешак у саобраћају, била је и у коми и једва је преживела. Имала је неколико операција на руци и идемо на терапије већ пола године. У понедељак сам јој помазао руку са уљем Туманских светитеља. И данас је први пут испружила до краја. Плакала је од среће! Хвала Господу Бигородици и Туманским светитељима!!!
Она је имала отворени прелом подлактице,веома тежак прелом рамена ту су костице испадале и прелом кључне кости на три места. Доктор које је оперисао каже да тежу операцију није радио,а овај после на терапијама у Ст Сланкамену да теже повреде и животу није видио. Данас јој је била стота тачно терапија и ишло је полако на боље и није никако могла савити руку у лакту на доле како бо то објаснио. И данас је скроз рука пала тј додирнула је кревет. Заплакала је од среће и она и терапеуткиња.
Изнета сведочанства о чудесима и благодатној помоћи Преподобних Зосима и Јакова Туманских чине мали део онога што је људском неажурношћу препуштено забораву. Но, Бог који је чудесно прославио своје свете, не заборавља већ и даље благодатно пројављује угоднике своје, на помоћ и радост богочежњивим душама.
У изради најаве делом су коришћени текстови са званичног сајта манастира Туман