
Други вам је завет, браћо моја, покајање. Покајање долази после пробуђења. Док се човек не пробуди од сна греховнога не може се ни покајати. Као што путник не може учинити други корак докле не учини први. Кад неко до подне спава, може ли се он покајати што је тако дуго лежао и спавао док се не пробуди? Не, спавач се не каје, пробуђени се каје. И тако, дакле, у духовном животу покајање долази после пробуђења.
ПРВИ ЗАВЕТ СВЕТОГ НАУМА ОХРИДСКОГ - кликните и прочитајте претходни текст
Покајање има четири ступња. Оно може бити мало, може бити средње, може бити велико и може бити савршено (или јеванђелско). Незадовољство самим собом јесте мало покајање. Стид од самог себе, од својих недела и грехова, јесте средње покајање. Гњев на себе због својих недела и грехова, јесте велико покајање. А мржња самога себе јесте савршено (или јеванђелско) покајање.
Никодим је био незадовољан самим собом. Грешни Закхеј стидео се самог себе. Апостол Петар одрекавши се Господа гњевио се на самога себе. А жена грешница, која је сузама својим прала ноге Спаситељу, мрзела је саму себе.
Чујте, браћо и запамтите: ако пробуђени грешник брзо не корача од мањег ка већем, он ће се лако заборавити и поново грехом опити и успавати. Исто као кад се човек пуже уз неку стрмен; ако брзо не корача него застане, отискује се назад и пада. Због тога чим неко пође путем покајања нека иде до краја, нека иде брзо, нека не застаје и нека се не обазире.
Прави покајни је онај ко цео свој живот прегледа и тражи по њему грехове своје, признаје их, исповеда их и одбацује их. Као што ловац јури за зверовима тако покајник неуморно јури за својим греховима, да би их открио и уништио. Или као кад неко босоног дуго трчи по пољу, па онда седне и почне чупати трње из ногу својих - да ли ће он једно трње ишчупати, а друго оставити, или ће све почупати? Свакако ће све почупати.
Од покајања душа гори и бриди и плаче и рида и смирава се пред Богом и сваком Божјом твари. И сматра себе нечистом и сваку другу твар чистијом од себе. Нисте ли читали о оном покајнику коме је неко рекао да згази црва, а он одговорио: како ћу згазити чистијег од себе?
И тако монаси, покајање је друга степеница по реду, а прва после пробуђења душе човекове. Блажени су пробуђени, а два пута блажени покајани. Блажени сте ви, браћо моја, што сте познали корист покајања и окусили златне плодове покајања. Но немојте ни стати ни сустати докле год покајање своје не учините савршеним. А где год сретнете пробуђену душу која пита: шта сад да радим, укажите љубав своју и покажите јој свети пут покајања.
Ово вам је други завет мој, монаси, који не може бити без првога и од кога први добија вредност.
ТРЕЋИ ЗАВЕТ СВЕТОГ НАУМА ОХРИДСКОГ - кликните и прочитајте наредни текст
Сазнајте више о светом Науму Охридском:
СВЕТИ НАУМ ОХРИДСКИ - четири завета - запис Владике Николаја - УВОДНИ ТЕКСТ - кликните за детаље
ПРВИ ЗАВЕТ СВЕТОГ НАУМА ОХРИДСКОГ - ПРОБУЂЕЊЕ - кликните на линк
СВЕТИ НАУМ ОХРИДСКИ ЧУДОТВОРАЦ - ЖИТИЈA СВЕТИХ - кликните на линк
СВЕТИ НАУМ ОХРИДСКИ ЧУДОТВОРАЦ - АКАТИСТ и МОЛИТВА - кликните на линк
Запис св. владике Николаја
Чланак обрадила
Анђелка Кузмановић